Himla fint sushi-tillbehör: Inlagd ingefära a.k.a Gari

 
Jag har verkligen kärat ner mig i ingefära de senaste åren sisådär. Innan var jag den som petade bort ingefäran från sushi-tallriken och undvek allt vad hette ingefära. Men man kan lära sig tycka om den lilla, kryddiga örten! Eller snarare: man kan lära sig älska den. För det har jag gjort! Idag snor jag gärna ingefäran även från kompisens sushi-tallrik, har gärna ingefära i mat, tycker att det saknas någonting kryddigt när den inte finns med i en juice och käkar gärna ingefärskolor till fredagsgodis. På ett eller annat vis får jag i mig ingefära varenda dag. 
 
Och visst är det fint! För ingefära är ju förövrigt en himla fin ört. Speciellt såhär förkylningstider, då den både kan hjälpa till att hålla oss borta från virusen, men även lindra dem. Sa jag himla, himla fin ört?
 
 

Somsagt, ett himla himla fint sushi-tillbehör. Och eftersom att jag gav er ett recept på hemgjort quinoa-sushi förra veckan, så tänkte jag att det kunde vara schysst att ge er ett recept på hemgjord gari oxå. Som jag gärna gör den:
 

 

Gari - inlagd ingefära

en bit färsk ingefära
5 dl vatten
1 dl risvinäger
1 dl honung
en nypa örtsalt/himalayasalt 1
 
1. Strimla ingefäran med t.ex en potatisskalare. Har brukar behålla skalet på 2. Koka upp vattnet 3. Ta bort kastrullen från plattan och lägg ner ingefäran och låt den mjukna till sig i ca 10 minuter 4. Värm risvinägern tillsammans med honung och en nypa valfritt salt 5. Häll av vattnet från ingefäran och lägg ingefäran i en glasburk med tätförslutande lock 6. Slå vinägerblandningen över ingefäran 7. Stäng igen locket och låt gotta till sig i kylskåpet i minst två timmar innan den är redo att ätas - men håller betydligt längre än så!
 
 

KOMENTERA ?



Namn

Mail

URL/Blogg
Latmask!


Trackback