För att sömnen är viktig.

Okej, jag tänkte börja med något nytt här i bloggen. Att slänga in en liten prioritering för veckan, när jag känner att jag behöver det. Och kanske få någon av er där ute att tänkta till och haka på - om ni så oxå känner att ni behöver!
 
Denna veckan ligger fokuset på sömnen. För att jag suger på att prioritera det, för jag vet att det egentligen är så himlans jäkla viktigt och för att jag verkligen skulle vilja bättra det. Ibland vill bara denna lilla tjeja för mycket, att tiden till att varva ner inte riktigt finns. Eller inte riktigt prioriteras. Jag vill blogga, laga mat, ta hand om min lägenhet, dejta mina nära, ha hästen, fota, träna, äta gófrulle, shoppa, rulla igenom instagram och blablablablabla. Och dessutom har jag ett jobb (tack och lov). Går jag upp senare än 7 en ledig dag, så känns det som att jag sovit bort halva dagen. Och att jag inte kommer att hinna någonting. Jag skojar inte. 
 
Men hallå, som den lilla hälsotok jag är borde jag veta bättre. Sömnen är A och O. Tillsammans med en fin balans av träning, tankar, kärlek, nöjen och kost - skapar den hälsa. Även att det är värt att ibland sätt klockan för att hinna med att både springa en sväng och pressa en färsk juice - så kan det i vissa fall vara nyttigare att ställa klockan en timma senare. Eller mer värt att komma i säng, istället för att skrubba kroppen och smörja in i en härlig bodylotion. Jag säger inte att jag kommer stryka något av mina välmående-ting - men det är totalförjudet om inte timmarna blir till. För att sova sina timmar är viktigt. Även att man ibland kan känna sig odödlig, så är vi alla dödliga. Och säger inte energin stopp först, så kanske en smäll i väggen säger det tillsist. 
 
Min pojkvän går och lägger sig klockan 22 varje kväll. Senast. Denna vecka ska jag haka på, varenda jäkla kväll. Inga jäkla excuses. Och hinner jag inte det, så ställs klockan senare. Punkt. Som i helgen tillexempelt, för då ska jag partaja. Hörde du det nu Josefine? Bra. 
 
Hur är ni på att ta hand om sömnen? Hakar ni kanske på mitt tåg och väljer sömn som fokus denna vecka? ❤
 

KOMENTERA ?
Emma Sjöström

Usch och fy jag är verkligen helt värdelööös på att prioritera sömnen.
Ännu värre vart det efter att "killen i mitt liv" valde att avsluta vårt förhållande.
Då var ens tanken på att försöka sova förknippat med panikattacker då känslan av ensamhet vart som störst då.
Nu uppstår inte dom där panikattackerna längre men sömnen prioriteras ändå inte, då jag precis som dig har alldeles för mycket saker som jag vill hinna med och "måste" göra innan läggdags.
Men dom få gånger som jag faktiskt lagt mig i tid och även somnat i tid (många gånger ligger jag vaken i timmar efter att jag lagt huvudet på kudden) märker jag en sådan enorm skillnad! Både humörsmässigt, utseendemässigt och vad gäller att prestera på träningen!
Så jag ska absolut haka på tåget med att fokusera på sömnen denna vecka, för som sagt jäklar vad nyttig den är och vad bra saker den gör för kroppen!

Kram på dig Josefine, du är bäst!

2016-03-15 ❀ 10:58:25 http://www.eemmaasjostrom.blogg.se
Mia Olsen

HAKAR PÅ! Har enorma sömnproblem... Kan vara vaken tre dygn på raken innan jag brakar ihop och sover typ 12 timmar natten efter det för jag blir så trött och väck i kropp & knopp.

Sen upprepas mönstret alldeles för ofta.
Kan liksom inte varva ner, ligger och tänker tänker tänker och blä!

Ska nog haka på. Brukar försöka vara i säng kl 22 men huvet är ute på långdans typ så ska bara försöka få med det i sängen också haha!

2016-03-16 ❀ 08:41:54 http://marslammet.blogg.se



Namn

Mail

URL/Blogg
Latmask!


Trackback